اليوم: الخميس-09 فبراير 2023 09:55 ص

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ، جامعة عدن هي ا...
يدشن مركز المرأة للبحوث والتدريب في جامعة عدن موقعه الإلكتروني الجديد كانجاز تقني متميز يضاف إلى الوسائل الع...

إعــلانــــــــات

الخميس, 12, يناير, 2023
كُتب بواسطة : أ. دنيا عدنان خليل

حقالمرأة في استخدام وسائل الاتصال الحديثة للوصول إلى المعلومات والحصول عليها

الباحثة:نجوين نادر حسين شمشير

الاشراف: د. محمد مقبل سيف

2020

 

ملخص الدراسة

     الجذير بالذكر أن وسائل الاتصال الحديثة هي الأدوات أوالأجهزة التي تنقل المعلومات بين الأشخاص، وقد ابتكر البشر على مرّ العصور العديدمن وسائل الاتصال بدءاً من إرسال الإشارات عن طريق الأدخنة وصولاً إلى الهاتفوالبريد الإلكتروني، وفي الوقت الراهن أصبحت وسائل الاتصال الرقمية أكثر وسائلالاتصال شيوعاً، وتكمن أهمية وسائل الاتصال الحديثة في عدّة محاور أهمّها، إمكانيةالوصول إلى المواقع الإلكترونية من خلال اتصالها بالإنترنت، واتصالها بشبكاتتُمكّن الأشخاص من نقل وتبادل المعلومات، كما أنّ لها دور مهم في شتى المجالاتولاسيما المجال الصناعي حيث تستقبل آلات التصنيع الحديثة المعلومات والبيانات التيتتحكّم بها وبآلية عملها عن طريق وسائل الاتصال الحديثة، وغني عن البيان وسائلالاتصال الحديثة تخضع لتطوير مستمرّ.

-        أهمية الرسالة:

     أصبح التواصل مع الآخرين ونقل المعلوماتوالحصول عليها أكثر سهولةً وسلاسةً مع ظهور أجهزة الاتصال الحديثة المُستخدمةوالتي يُمكن استخدامها في أيّ مكان وزمان كجهاز الحاسب الآلي واللابتوب والتلفونالنقال (الجوال)، وغيرهم.

     وفي الواقع ان لتتعدّد وسائل الاتصالالحديثة التي تُتيح إمكانية التواصل بين الأفراد بسرعة وسهولة القدرة على نشرالرسائل او المعلومات إذ لا يقتصر على فئة معينة ويستطيع الجميع رؤيتها والتفاعلمعها وإبداء آرائهم وتعليقاتهم. ومن أبرز وسائل الاتصال الحديثة مواقع التواصلالاجتماعي.

     وبما ان المرأة تتمتع بالكثير من الحقوقالسياسية والاجتماعية والثقافية وغيرها بموجب القوانين النافذة في كل دول العالمومن بينها اليمن، وقد نظمت هذه الحقوق في دستور الجمهورية اليمنية وبعض القوانينالنافذة مثل قانون حق الحصول على المعلومات رقم (13) لعام (2012م).

     وعليه، قسمت هذه الرسالة إلى فصلين، فقدتناولت في الفصل الأول ماهية وسائل الاتصال الحديثة وانواعها ومفهومها واهميتها.وتناولت في الفصل الثاني حق المرأة في الوصول إلى المعلومات واستخدامها وأهمية هذاالحق والتعريف القانوني وضمانات هذا الحق في التشريعات والضمانات القانونية لحصولالمرأة على المعلومات ومعوقات الوصول إلى المعلومات والقيود المفروضة عليه ومعوقاتحصول المرأة على المعلومات.

أسباب اختيار موضوع الرسالة:

     وغني عن البيان أن هذه الحقوق قد تضمنت فيالمواثيق والعهود الدولية التي صادقت عليها دول العالم في مختلف المراحل ابتداءًمن الإعلان العالمي لحقوق الإنسان([1])،وأيضاً العهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية([2]).إن هذه الحقوق التي ضمنتها التشريعات الدولية والقوانين الوطنية بمختلف المجالات،إذ يعد قانون الحصول على المعلومات رقم (13) لعام (2012م) من القوانين المستحدثةفي مجال حماية حق المرأة في هذا المجال كون هذا الحق من الحقوق المهمة التياستطاعت أن تؤسس قواعد الحماية لحق المرأة وتأصيل المساواة وإزالة الفجوة في النوعالاجتماعي بين الجنسين. ويعد هذا التطور انعكاساً لممارسة المرأة حقها في أداء دورهابحيث تسهم بنشاط كبير لتؤدي دورها في مختلف المجالات من خلال نشاطها الإنتاجيوالاقتصادي والاجتماعي والنشاط البحثي العلمي والمساعدة في التربية وتنشئة الأجيالالجديدة المسلحة بالعلم والأخلاق لتواصل البناء والنهوض في شتى المجالات. وتأتيممارسة هذا الحق من قبل المرأة في مجال الدراسة الجامعية والدراسات العليا، إذتسهم هذه المعلومات التي تتحصل عليها المرأة في تأسيس فكر علمي ثقافي يساعدها فيتنفيذ مهامها العلمية، والعمل بمجال تخصصها بجدارة واقتدار.

     وما يترتب على ذلك الحصول على المعلومات واستخدامها، منالحقوق المهمة التي لها تأثير على تطور المرأة فكرياً وعلمياً واجتماعياً وسياسياًواقتصادياً، بوصفها أحد عناصر النوع الاجتماعي في المجتمع الذي يسهم بنشاط كبير فيعملية التنمية الشاملة في المجتمع. هذا التطور الذي يعد انعكاساً لممارسة المرأةحقها في الحصول على المعلومات واستخدامها يؤدي دوراً كبيراً في أن تؤدي المرأةدورها في مختلف المجالات، ليس فقط في مجال الإسهام في تنمية المجتمع من الناحيةالاقتصادية باستخدام تلك المعلومات لتحسين أدائها الإنتاجي والاقتصادي والنشاطالبحثي العلمي، إنما ايضاً يساعد ذلك في المساعدة في التربية وتنشئة الأجيالالجديدة المسلحة بالعلم والأخلاق وما يترتب على ذلك من نشوء أجيال جديدة فيالمجتمع تواصل البناء والنهوض بالمجتمع في شتى المجالات.

أهداف الرسالة:

     الجذير بالذكر أن صدور القانون رقم (13)لعام (2012) م بشأن حق الحصول على المعلومات. هو الوسيلة القانونية التي جاءتتأكيداً لحق الأفراد في الحصول على المعلومات، وهو أحد الحقوق المنصوص عليها فيالتشريعات الدولية([3]).كما نص الدستور اليمني النافذ([4])على حق المواطنين بشكل عام في الاستفادة من الإمكانيات المتاحة التي توفرها لخدمةحرية التعبير والبحث العلمي وغيرها من المجالات الإبداعية.

     وفي الحقيقة يهدف هذا القانون إلى تمكينالمرأة بوصفها أحد مواطني هذه الدولة وتأمين حقها في الحصول على المعلومات من دونإبطاء وايضاً توسيع قواعد ممارسة ذلك الحق لتمكين المجتمع من تنمية قدراتهللاستفادة المتزايدة من المعلومات، بموجب المادة (3) من هذا القانون وفي الاتجاهنفسه أكدت المادة (4) من القانون ذاته على أن حق الحصول على المعلومات هو حق منحقوق المواطنين والمواطنات الأساسية، ويحق لهم ان يمارسوا هذا الحق في حدودالقانون. وتضمن هذا القانون العديد من الضمانات التي تمكن المرأة وجميع المواطنينمن ممارسة هذا الحق بشفافية وسلاسة([5]).وتتلخص هذه الضمانات في تسهيل الدولة أساليب وطرق الحصول على المعلومات وعدمإتاحتها في كل الأحوال، إذ أن هناك قيود تتعلق بالمعلومات المتعلقة بأمن الدولة.كما وضع القانون الآلية التي تمكن المرأة من خلالها الحصول على المعلومات([6]).

     يكتسب هذا القانون أهمية كبيرة في ظل الظروفالراهنة، إذ تجري عجلة الطفرة الإلكترونية وتداول الأخبار والمعلومات بوثيرةمتسارعة ودون حواجز. إذ بينا في هذه الدراسة أهمية حق الحصول على المعلوماتبالنسبة للمرأة وتأثيره عليها في حالة ممارسة هذا الحق من جميع النواحي الاجتماعيةوالاقتصادية والسياسية والعلمية. كما واكتسبت وسائل الاتصال الحديثة أهمية كبيرةفي هذه الرسالة العلمية وركزنا فيه على أهمية وسائل الاتصال الإلكترونية وأثرها فيتطوير وتنمية المجتمع تقنياً وعلمياً، وأيضاً أهميتها في مجال إدارة الأعمال،فضلاً عن التواصل الاجتماعي بين الناس.

     في هذه الدراسة تم استخدم منهج التحليلالوصفي لما توفر من مراجع للوصول إلى الهدف الذي سعينا إلى تحقيقه في هذه الدراسةوهو بيان أهمية حق الحصول على المعلومات واستخدامها من قبل المرأة ومدى أثره عنداستخدامه على تطور المرأة من جميع النواحي وفي التنمية الشاملة في المجتمع.

     وفي ختام الدراسة ضمنت خاتمة واستنتاجاتتوصلت إليها الباحثة ثم أوردت عدداً من التوصيات التي ترى أن من الممكن أن تساعدعلى ممارسة هذا الحق بشكل أوسع وأكثر شفافية.

 

 

 

Women'sRight to Use Modern Means of Communication to Access and Obtain Information.

 

Abstract

It should be mentioned that modern communication meansare the tools or devices that transfer information between people. Humans haveinvented over the ages many means of communication, starting from sendingsignals through smoke reaching the phone and e-mail. At the present timedigital means of communication have become the most common means ofcommunication.  The importance of moderncommunication means lies in several fields, the most important of which is theability to access websites through their Internet connection, and theirconnection to networks that enable people to transfer and exchange information.Modern communication means also have an important role in various fields,especially the industrial field, where modern manufacturing machines receiveinformation and data that control them and their mechanism of operation. Itgoes without saying, modern communication means are subject to continuousdevelopment.

The Significance of the Study

Actually, communicating with others, transferringand obtaining information has become easier and more smooth with the emergenceof modern communication devices in use that can be used anywhere and anytime,such as computer, laptop, mobile phone, and others.

 In fact, the multiplicityof modern means of communication that allow the possibility of communicationbetween individuals quickly and easily has the ability to publish messages orinformation as it is not limited to a specific group and everyone can see andinteract with it and express their opinions and comments.  One of the most prominent modern communicationmeans is social networking sites.

 Sincewomen enjoy many political, social, cultural rights and others according to thelaws in force in all countries of the world, including Yemen, these rights havebeen regulated in the Constitution of the Republic of Yemen and some laws inforce such as the Right of Access to Information Law no. (13) of the year 2012.

Thus, this thesis was divided into two chapters. Chapterone dealt with the nature, types, concept and importance of modern means ofcommunication. Chapter two dealt with the right of women to access and useinformation, the importance of this right, the legal definition, the guaranteesof this right in legislation, the legal guarantees for women's access toinformation, obstacles to accessing information, restrictions imposed, andobstacles to women's access to information.

Rationale of the Study

 It goes without sayingthat these rights were included in the international charters and covenantsratified by the countries of the world in various stages, starting with theUniversal Declaration of Human Rights, and the International Covenant on Civiland Political Rights.

These rights have been guaranteed by internationallegislations and national laws in various fields, as the Right of Accessto  Information Law no. (13) of the year2012 is considered as one of the new laws in the field ofprotecting the right of women in this field,  because this right is one of the importantrights that were able to establish the rules for protection for the right of women,inculcation of equality and eliminating the gender gap between the sexes.

This development is considered as a reflection ofthe women's practice of their right to fulfill their role, so that they canactively contribute to their role in various fields through their productive,economic and social activities, scientific research activities, helping ineducation, and upbringing of new generations equipped with knowledge and moralsto continue building and developing in various fields.

The practice of this right by women also contributesto the field of undergraduate and postgraduate studies. The informationobtained by women contributes to establishing a scientific and cultural thoughtthat helps them perform their tasks after graduating from university andworking in their fields of specializations with competence and efficiency.

The resulting of access to and use of information isone of the important rights that have an impact on the intellectual,scientific, social, political and economic development of women, as they are acomponent of gender in community that contributes significantly to thecomprehensive development process in community. This development, which is consideredas a reflection of women's practice of their right to obtain and useinformation, plays a major role in women performing their tasks in variousfields, not only in the field of contributing to the economic development of communityby using that information to improve their productive and economic performanceand scientific research activity, but also helps in educating and upbringing ofnew generations equipped with knowledge and morals, resulting in the consequentemergence of new generations in community that continue to build and develop itin various fields.

Objectives of the Study

It should be noted that the issuance of the Law no.(13) of the year 2012 regarding the Right of Accessto Information is the legal means that affirms the right of individuals toobtain information. It is one of the rights stipulated in internationallegislations. The Yemeni Constitution in force also stipulated the right ofcitizens in general to benefit from the available capabilities it provides toserve freedom of expression, scientific research and other creative fields.

 In fact, this law aimsto empower women as the citizens of this State and to secure their right to obtaininformation without delay. Also, it aims to expand the rules for prctising thatright to enable community to develop its capabilities to benefit fromincreasing information, according to Article (3) of this law. In the same trend,Article (4) of the same law also affirms the right to obtain information as abasic right of citizens, and they are entitled to practise this right withinthe limits of the law.

This law included many guarantees that enable womenand all citizens to practise this right transparently and smoothly. Theseguarantees are summarized that the State should facilitate the methods ofobtaining information and not making it available in all cases, as there arerestrictions related to information related to State security. The law alsoestablished the mechanism by which women can obtain information.

This law is of great importance in the currentcircumstances, as the wheel of the electronic boom and the circulation of newsand information is taking place at an accelerated pace and withoutbarriers.  As we demonstrated in thisstudy, the importance of the right of women to obtain information has itsimpact on them in the event that this right is practised in all social,economic, political and scientific aspects. Modern communication means  havealso gained great importance in this scientific thesis, and I focused on theimportance of electronic means of communication and their impact on the progressand development of community technically and scientifically, as well as itsimportance in the field of business administration and social communicationbetween people.

 The researcher used thedescriptive analysis method to achieve the objective of this study, based onavailability of references. It is to show the importance of the right of womento obtain and use information and the extent of its impact when using such aright on the development of women in all respects and in the comprehensivedevelopment of community.

 The study offered aconclusion and inferences. The researcher also provided a number ofrecommendations that she believes could help practise this right in a broaderand more transparent manner.